2008-10-08

Egentligen är det Klang’s fel alltihop!

Så här började det
En dag i somras fick jag låna en GPS av Klang. Det blev 24,9 knop i halvtaskig vind med min gamla Mistral Flow från 90-talet. Efter detta blev jag helsåld på speed. Beställde direkt en GPS GT-31 från England och registrerade både mig och Brigitte på www.gps-speedsurfing.com (GPSS). Vi betalade också vars 21,62€ för att bli ”Goldmembers” och stötta verksamheten.

Nu blev det åka av och vi förbättrade våra resultat vecka för vecka. Brigitte var plötsligt snabbaste kvinnan i världen (i sin åldersklass). Jag deltog i både Sydspeed och F2 Speed Challenge. Mitt bästa resultat blev 56,02 km/h. Under speedtävlingen i Klagshamn köpte jag en begagnad F2 SX M för nu skulle det bli åka av med riktiga grejor.

Ingen Oktoberfest
I mer än 20 år har vi åkt till Oktoberfesten i München men i år bestämde vi oss för att bryta traditionen. Här skulle speedas istället. Vi studerade olika spots på GPSS:s hemsida och hittade Strand Horst i Holland som verkade intressant. Här hade man satt många rekord.

Strand Horst ligger vid en konstgjord sjö som heter Veluemeer. Sjön är ett par mil lång och ca tre km bred men framför allt ca en meter djup överallt. Inte nog med det det växer sjögräs på botten som fungerar som vågdämpare. Även när det blåser över 20 m/s blir det ganska platt och man kan dessutom köra med rak fena.

Google-karta här

Fick också tips av Johan på Surfers om en bra camping i närheten av Strand Horst. Skrev en förfrågan på GPSS:s forum för att ta reda på hur allt fungerade. Fick direkt svar från Roger van Tongeren. Det var Roger som startade det hela för fyra år sedan och idag är han en känd profil i speedkretsar världen över. På GPSS är det nu nästan 2000 medlemmar registrerade från 40 länder.

Resan till Holland
Torsdagen den 25 september drog vi iväg med husvagn och en massa surfprylar. Dimman var så tätt på Öresundsbron så vi kunde knappt se bropelarna.

Dimma på Öresundsbron

Det är 70 mil att köra och nästan hela sträckan är motorväg så man klarar det på en dag men vi valde att ta det lungt och övernattade på en mysig camping utanför Bremen. Här avnjöt vi en superb middag ute på en brygga medans solen gick ner.

Vårt ekipage

Öl i Bremen

Speedträff
Tidigt nästa morgon drog vi iväg och GPS:en ledde oss fram till Camping Bad Hoophuizen. Fick en fin plats ända nere vid vattnet. Det var strålande sol, 25 grader varmt och absolut vindstilla. Slappade i solen och kompenserade den missade ölen på Oktoberfesten. Ringde till Roger och vi bestämde att han skulle komma över nästa dag och hälsa på.

Solnedgång i Bad Hoophuizen

På campingen saknades en riktig affär så nästa dag körde vi in till Nunspeet, som är den närmsta byn, för att handla. Ett trevligt ställe med många små restauranger.

Roger med fästmö och dotter kom cyklandes över på eftermiddagen. Vi drack några öl och han visade oss runt på området. Marlies Schepers som hans fästmö hetter speedar också och hennes PB är över 60 km/h. Roger som har full koll på vädret berättar att om tre dagar kommer vinden.

Roger, Janne, Marlies och Jenna

Sightseeing
De närmsta dagarna bättrar vi på solbrännan och gör lite sightseeing i omgivningen. I Harderwijk hittar vi Telstar som är Hollands största surfaffär. Där inhandlar jag en rak fena. Det blir en Select SL 37. Det är vad Roger rekommenderat till min 7,8. I en annan by, Ermelo, hittar vi en affär som har 750 olika sorters öl. Otroligt.

Brigitte visar var man skall handla öl

Första repan
Tisdag morgon, den 30 september, vaknar jag vid niotiden av att regnet smattrar på taket. När jag tittar ut har Roger redan parkerat sin surfbuss utanför vår husvagn. Vi bjuder in honom på kaffe och sen är det så dags. Jag riggar min North R-type 7,8 och Roger lägger på en 8,2:a.

Roger med sin svarta skönhet

Jag testar min nya fena

Det är ganska byigt men vi kör ett par timmar tillsammans. Det blir dock inga nya rekord för min del. Roger får till 62 km/h och jag toppar runt 50. Otroligt ställe att surfa på, inga vågor och man bottnar överallt.

På väg ut

How much?!

Det finns mycket fåglar på vattnet. Speciellt svanar, säkert flera hundra och Roger lär mig att aldrig surfa framför en svan. Om dom blir rädda kan dom flyga rätt in i seglet. ”Hemmasvanarna” bryr sig inte om vindsurfare, man kan köra väldigt nära utan problem, men ibland har dom besökare och dessa kan lyfta direkt om man kommer för nära. Det rika fågellivet har också gjort att myndighetrna förbjudit kitesurfing och det känns ganska skönt att slippa kriga med dem om utrymmet.

På eftermiddagen kommer Marlies över. Nu är det hennes tur att surfa och Roger får vara barnvakt. Brigitte, Marlies och jag kör ytterliggare ett par timmar tillsammans.

På kvällen blir vi hembjudna till dem på middag. Hela deras hem andas vindsurfing och vi har mycket gemensamt att prata om. Dom har 18 surfbrädor, 40 segel och minst 100 fenor. Roger berättar stolt att hans största segel är FEMTON m2 och han kör det på en specialbyggd 5 meter långsmal bräda.

Nästa dag är det dax för USM i Strand Horst och jag blir inbjuden att deltaga.

För att komma in på området måste man först betala 4€

Roger håller i hela tävlingen och det fungerar väldigt enkelt: Ut och kör i fyra timmar så fort du kan. Inga bojar eller andra konstigheter. De fem bästa racen räknas. Det är mer än 100 tävlande anmälda och på skepparmötet presenterar Roger oss för dem och många kommer till oss sen för att snacka om speed i Sverige. Räkna med att en del kommer över nästa år.

Skepparmöte

Dags att rigga

När jag ser vindprognosen inser jag att min 7,8:a är några kvadratmeter för stor så det blir ingen tävling för min del men otroligt spännande att se på toppkillarna som kör över 80 km/h. Peter de Wit vinner dagens tävling med 75,83 km/h (max GPS 81,7km/h) Han kör en Fanatic Falcon Speed med NP RS Racing EVO1 6,2 och en Caspar speed 25 fena. Hans topnotering är 87,52 km/h.

Nedan lite bilder från tävlingen

Vi sess igen
Nästa dag skiner solen och när jag riggar kommer Roger för att säga adjö. Han är nu på väg till Österrike för Austrian Speed at the Zicksee där han lovat hjälpa till med tävlingen.

Brigitte kör sista repan innan regnet kommer

Det blåser ganska bra, min 7,8:a är lite väl stor, men jag har inget annat speedsegel så det är bara att bita ihop. När jag vilar ute i vattnet kommer Bob Schouten fram och säger: “Hey Janne, how are you doing. I see we have the same number, seventy seven.” Jo det stämmer jag har registrerat mig i Brädseglarförbundet och fått nummer SWE-77 och Bob har NED-77. Roger hade presenterat mig för Bob några dagar tidigare. Bob har en jättefin stuga inne på campingområdet ända nere vid vattnet. Både han och hans fru är hängivna speedsurfare. På eftermiddagen börjar det regna igen och det är dax att packa ihop för nästa arrangemang som är ett bröllopp i Hamburg.

Resan var en stor upplevelse även om det inte blev några nya rekord. Jag måste dock investera i lite nya segel och min sponsor (Brigitte) har redan sagt OK.