2008-10-29

Hanseboot och lite annat om Hamburg

Ni som tror det handlar om båtmässa med fantastiska priser på surfprylar skall sluta att läsa här. Känner ni för en ny reseberättelse från BadJanne fortsätt läsa men som sagt det blir inte så mycket vindsurfing.

Låt oss börja med lite historia.
1980 åkte jag och några kompisar till Düsseldorf för att gå på båtmässa. Det skulle vara mycket vindsurfing där. Det hade jag läst i tidningen SURF. Mässan blev en stor upplevelse. Många kändisar var på plats. Robby Naish, Jürgen Hünscheid med flera surfprofiler showade och dom drog enorm publik.

Vattenstarten var inte uppfunnen men folk hade börjat med hängsele. Den påminnde om en klädhängare inspännd över bröstet och var fullkomligt livsfarlig om tampen snodde sig runt kroken. Jag köpte världens uppfinning ”The Surfmaster” och jag har den kvar i originalskick.
Den betraktades senare som världens flopp.

Surfmaster Der Hängegurt für Segelsurfer

Vi fortsatte våra mässresor till Düsseldorf i många år och på hemvägen övernattade vi alltid i Hamburg. Där hittade vi ett litet hotell som låg mitt på Reeperbahn. Det är ju så, om saningen skall fram, så hamnar man ju alltid där på kvällen så då är det ju bättre att kunna gå hem.

Karriär på Reeperbahn
Både jag och Beatles har gjort karriär på Reeperbahn. Dom spelade på Star Club 1962 och idag har man gjort en modern skulptur av dem vid Grosse Freiheit.

Skulptur av The Beatles där Grosse Freihet börjar

Som sextonåring gjorde jag mitt första besök på Reeperbahn. Jag deltog i en danstävling på Moulin Rouge och där vann jag en flaska skumpa. Jag sa då att denna flaska inte skall öppnas förrän jag gifter mig. Detta dröjde 26 år och och skumpan hade övergått till någon brunaktig vätska som smakade sherry. Moulin Rouge finns kvar men ser lite annorlunda ut idag.

Här inne blev jag upptäckt långt innan ”Let’s Dance”

När jag var där med grabbarna var jag lite av expert. Visade gärna runt på Zillertal och Café Keese. På Zillertal drack man öl ur en liters sejdlar och dansade till Bayersk bumpa bumpa. Café Keese var väldigt speciellt. Man kom inte in utan slips och allting var mycket prydligt. Dessutom var det damerna som bjöd upp. Vi herrar fick bjuda upp en gång per timme såvida man inte skickade kyparen över med en röd ros till damen man ville dansa med. Här avslutade vi alltid kvällen och det gick nog åt en och annan ros men jag vill kalla det för KULTUR. Zillertal har sedan länge försvunnit. Däremot har Quatsch Comedy Club tagit över både lokal och namnet från Café Keese.

Fynda på Hanseboot
Någon gång på nittiotalet upptäckte jag att det fanns en båtmässa i Hamburg, Hanseboot. Mässområdet ligger dessutom på promenadavstånd från Reeperbahn så vi bytte ut Düsseldorf mot Hamburg. På mässan kunde man hitta surfprylar i två hallar. Många surfaffärer var där och sålde ut sina lager. Jesus vilka fynd vi gjorde. Kvällarna avslutades ofta på en mysig restaurang. Det tar på krafterna att gå på mässa en hel dag.

Reeperbahn
Folk tror oftast att Reeperbahn bara handlar om sexklubbar och prostitution. FEL. Här finns en skön blandning av fina restauranger, teatrar som har en sexklubb eller porrbutik som närmsta granne. Vi träffade några surfvänner på Waterfront som är en gourmerestaurang med högsta betyg på betjäning och mat. Strax intill såg det lite annorlunda ut.

Blandade karameller...

Hanseboot idag
Tillbaka till mässan.
Tyvärr den sämsta jag har upplevt. Från tidigare två hallar med surfprylar var det nu knappt en halv hall. Från min långa lista med segel, fenor, sele, mastförlängare, visselpipa, nödraketer fanns ingenting. Det enda vi hade med hem var ett par nya skor till Uffe (vår ordf☺). Jag pratade med en av ägarna till Surfers Paradise och han sa det kostar 12.000€ för 70 m2 och det är aldeles för dyrt. Folk har dessutom börjat handla över nätet så mässan fyller inte samma syfte längre. Frågan är om det finns någonting om surf till nästa år där. (Detta Surfers Paradise har dock inget med den svenska SP att göra trots att dom har samma namn). En positiv sak han berättade var att windsurfing är nu på stark uppgång i Tyskland. Speciellt bland ungdommar och tjejer.

De enda fynden man kunde göra var våtdräkter men det kunde man ju köpa på Reeperbahn.

Utbudet av våtdräkter var stort

I en av hallarna hade man byggt upp Hanseboot Arena med tre vindmaskiner. Här visade lite ungdommar upp sina färdigheter. En kille som imponerde stort var bara NIO år.

Next genaration

Även på båtsidan kunde man märka en viss avmattning. En del stora märken typ Nord West från Sverige var inte där.

Hallberg Rassy från Sverige fanns dock på plats

Lite annan lyx

Vi hade köpt en tvådagars biljett till mässan men det finns annat som är häftigare som man inte får missa om man spenderar en helg i Hamburg. Det är fiskmarknaden nere vid Landungsbrücke

Der Fischmarkt
Redan klockan FYRA varje söndagmorgon öppnar den gamla saluhallen. Här säljer man inte fisk längre utan det är musik och frukost som gäller. En del går hit direkt efter krogen en del stiger upp tidigt. Det är nämligen försäljning av diverse livsmedel, kläder och annat tingel tangel utanför. Påminner lite om Kiviks marknad.

Stämningen inne i hallen är på topp. Två orkestrar turas om att få publiken i extas. Frukost kan avnjutas på olika våningar till varierande pris men den stora behållningen är att studera människor. Ingen verkar vara för gammal för att rocka loss.

Fiskmarknaden

Sammanfattning
Det är en stark upplevelse att bo med utsikt över Reeperbahn, MEN skit i Hanseboot. Tiden då man kunde göra surffynd där är förbi. Det enda jag fick med hem var en keps som Brigitte beställde.

BadJanne

1 comments:

Dennis sa...

Håller helt med dig, fördomarna om Reeperbahn är många. Få känner till alla teatrar, restauranger och mysiga pubar.